Sokat küzdött szövege elsajátításával, de nagyon élvezi a szokatlan szerepkört!
Tarkopaszon, sebes-véres fejjel lavíroz és brillíroz Gömöri Krisztián a Kisszínház színpadán Az eltört korsó Ádám bírójaként. Minden előadás előtt nagyjából háromnegyed óráig maszkírozzák a színészt, aki nagyon élvezi negatív és groteszk karaktere sokszínűségét.
Heinrich von Kleist vígjátékát is műsorára tűzte az évadban a Szegedi Nemzeti Színház, Az eltört korsót nemrég mutatták be a Kisszínházban Koltai M. Gábor rendezésében. A főszerepben Gömöri Krisztián állítaná helyre vasszigorral Ádám bíróként egy kisvárosi közösség nyugalmát, amelyet egy eltört korsó miatti tyúkper borzolt fel, ha nem kapná a nyakába a törvényszékre érkező jogi ellenőrt. A revizor jelenlétében a bírói tekintély szigora helyett kénytelen ravasz lavírozásba kezdeni, hogy kinyomozza az igazságot. Vagy éppen elkendőzze? Gyorsan kiderül ugyanis, hogy előző éjszaka korántsem csupán egy korsó szenvedett csorbát.
A darab műfaja szerint vígjáték, ám valóban „csak” az?
Az eltört korsó nem olyan harsány nevetést kiváltó komédia, mint ami például Feydeau vígjátékait kíséri. Ez a darab sokkal több rétegű. Mély és fontos erkölcsi témákat feszeget, miközben azért természetesen ott van benne a komédia is. De emellet groteszk játék és krimi is, nagyon izgalmas – adta meg a választ lapunknak Gömöri Krisztián, aki a kilencvenes években találkozott először a darabbal.
Szegeden volt az Országos Színházi Találkozó, akkor láttam Az eltört korsót Haumann Péter főszereplésével. A szereposztás parádés volt: Csákányi Eszter, Fullajtár Andrea, Bán János, Máté Gábor, Elek Feri játszotta – idézte fel a közkedvelt színész, akinek karaktere korántsem a legmakulátlanabb jellem a történetben.
Ádám bírót semmilyen szempontból nem lehet a megtestesült erkölcsnek nevezni. Egy minden hájjal megkent alak, aki erősen próbál visszaélni a pozíciójával, hatalmával. Éppen ezért örök érvényű szerintem ez a darab, hiszen a hatalommal való visszaélés örök probléma – részletezte a színész, aki legfőbb kihívásként a veretes nyelvezetet említette.
Figyelmet, koncentrációt igényel, de szerintem nagyon megéri. Sokat küzdöttem a szöveg elsajátításával, de egy ilyen negatív és groteszk figurát játszani nagyon hálás feladat. A hirtelen, pofátlan váltásai, a figura sokszínűsége és zsenialitása miatt igazi örömjáték nekem – mondta Gömöri Krisztán, aki „patás lábúként”, tarkopaszon, sebes-véres fejjel brillíroz a színpadon.
A maszk elkészítése nagyjából háromnegyed óra minden előadás előtt. Nagyon élvezem, hogy most kicsit másmilyennek látnak a nézők a színpadon, mint általában – árulta el lapunknak.
A teljes cikk a Délmagyaroroszágban olvasható.