Magyarországon még soha be nem mutatott Donizetti-operát állítanak színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. A Maria Stuarda koncertírozott változatának bemutatója a hét végén lett volna, de a sok megbetegedés miatt a premiert április 8-ra halasztották, a zenés közönségtalálkozót azonban kedden délután megtartották a Reök-palotában.
A darabot színpadra állító karmester, Dinyés Dániel szerint is meglepő, hogy 2022-ben van olyan Donizetti opera, amit Magyarországon még nem mutattak be, de így van.
A Maria Stuarda, Gaetano Donizetti operája furcsa, kalandos utat járt be a bemutatótól, a betiltáson át egészen addig, amíg felkerült a világ operaszínpadainak repertoárjára.
– Ritka az olyan opera, amihez két primadonna is kell. A Maria Stuarda ilyen és kicsit ez is lett veszte – mondta a színház zenei vezetője a közönségtalálkozón.
Az ősbemutató két női főszereplője ugyanis ki nem állhatta egymást, aminek egyik oka az volt, hogy az akkor már ünnepelt zeneszerző kegyeiért versengtek. Az egyik próbán az Erzsébetet alakító énekesnő a hajánál fogva kezdte ráncigálni kolléganőjét, amit az egy jól irányzott ökölcsapással torolt meg. Ez a mozzanat még akkor is túlzásnak hatott, ha a megfelelő dramaturgiai ponton történt, mégpedig ott, ahol Erzsébet és Mária egymást becsmérlik.
A bajokat tovább tetézte, hogy az Olaszországban intenzíven működő cenzúra is beleszólt a librettóba. Végül maga a nápolyi király be is tiltatta a darabot, mert a hatalommal való visszaélés bemutatását megengedhetetlennek tartotta.
– Milánóban ugyan játszották néhányszor a cenzúrázott változatát, de folyamatosan ott is dagadt körülötte a botrány és ezért gyorsan le is vették a műsorról, csak harminc évvel később, miután lecsillapodtak a kedélyek, vették elő az eredeti változatot.
Donizettinek a Tudor királynőkről szóló operafűzérét – Maria Stuarda, Anna Bolena, és Roberto Devereux – nemrég hatalmas sikerrel mutatta be a Metropolitan Opera is, Magyarországon pedig elsőként a Szegedi Nemzeti Színház állítja színpadra.
– Azért a koncertírozott változatot választottam, mert az opera maga olyan, hogy a hatalmas énekesi teljesítmények önmagukban is megállják a helyüket, nem kell hozzá különösebb díszlet.
A darab története szerint Erzsébet fogva tartja a skót királynőt, Máriát, ám halogatja a kivégzését, mert tudja, hogy azzal még több ellenséget szerezne Angliának. Leicester grófja, akibe Erzsébet még mindig szerelmes, megkísérli, hogy kegyelmet kérjen szíve új hölgyének, Máriának. Ez annyira felbőszíti az angol királynőt, hogy azon nyomban aláírja a halálos ítéletet.
Az Elisabetta szerepét éneklő Boross Csillát számtalan szép emlék köti városunkhoz, régen „zöldfülűként” többek között Toscát énekelt itt. Az elmúlt években a fél világot bejárta, most érett énekesnőként, pályája csúcsán tér vissza Szegedre.
– Az opera muzsikája csodálatos, a szegedi közönség pedig kivételesen operaértő és ezért kiemelkedő élmény számomra itt énekelni – mondta.
Boross Csilla arról is mesélt, hogy az elmúlt években rengeteg drámai szerepet énekelt, és ez lelkileg is átformálta, hiszen nemcsak sajátos technikát, de különleges lelkialkatot is igényeltek ezek a szerepek. A drámai hősnők után most visszatér a nőies karakterekhez, ami számára is különleges élmény.
Kolonits Klára korábban is sok bel canto szerepet énekelt, de a Maria Stuarda számára is sok újdonságot tartogat.
– Tékozlóan bánt Donizetti a szépséggel ebben az operájában. Ez a mű önmagában is sok operára lett volna elég – mondta a Stuart Máriát alakító Kossuth-díjas énekesnő.
Beszélt arról is, hogy ez az opera nem pusztán a hatalmi vetélkedésről szól, hanem két korosodó nő szerelmi vetélkedéséről is, akik úgy érzik, most veszik el az életükből valami, ami soha nem tér már vissza.
– Mind a két, harapós női főszerep kiváló alapanyag. Nagyon testre szabott számomra Stuart Mária szerepe.
Talbotot, a skót királynő egyetlen támaszát a darabban Cseh Antal énekli, akinek szintén sok újdonságot rejt a darab.
– Az elmúlt években főleg vígoperák buffószerepeit énekeltem, amik igazi kikapcsolódást jelentettek számomra, de ez az igazi apaszerep most visszarepít ahhoz a könnyedséghez, ami tizenöt-húsz évvel ezelőtt jellemezte az énekesi pályafutásomat. Úgy érzem, megértem erre a szerepre – mondta a szegedi énekes.
A teljes cikk a Szeged.hu oldalán olvasható.
>> Fotók: Szabó Luca