Közönségtalálkozó a Reök-palotában: a kisopera, amiben a szerető feleségből pillantok alatt kibújik a vadkan

2024. február 07.
A csengő/Rita – közönségtalálkozó / fotó: Iványi Aurél

Donizetti két egyfelvonásos vígoperájának bemutatójára készül a Szegedi Nemzeti Színház operatársulata. A csengő és a Rita alkotói kedden délután a Reök-palotában zenés közönségtalálkozó keretében engedtek bepillantást a nézőknek a készülő produkciókba.

A két, több mint száznyolcvan éves vígoperát Tárnoki Márk állítja színpadra, a közönségtalálkozóra elkísérték a kisoperák énekesei: Máthé Beáta, Tötös Roland, Szélpál Szilveszter és Kőrösi András.

– Vígoperát színpadra állítani az egyik legnehezebb feladat – árulta el Tárnoki Márk.

A rendező szerint ugyanis míg a klasszikus operák drámai pillanatai képesek katarzist kiváltani a nézőkből, addig a vígoperáknál a kacagás jelenthet azonnali, direkt visszajelzést az énekeseknek, de ezt nem könnyű elérni.

– Mindkét kisoperában nagyon sűrű a zene és nagyon eseménydús, pörgő a cselekmény. Ez nagyon hálás egy rendező számára. Én alapvetően a zenét igyekszem megfejteni, szerencsére Donizetti hagyott elég mozgásteret ebben.

Tárnoki Márk szerint sokszor szürreális a két történet, és akkor járnak jó nyomon, ha teret engednek a minél vadabb fantáziának.

– Sziporkázó hangulatban próbálunk, sorra jönnek az ötletek.

Donizetti mindkét vígoperája szellemesen mutatja be a házasélet fonákját.

A csengőben egy öreg, de jómódú patikus gyönyörű, fiatal lányt vesz el feleségül, ám a nászéjszakát folytonos csengetés zavarja meg. A patikába különös betegek érkeznek, egyik a másik után. Nincs idő a szerelemre, eljön a hajnal, a patikusnak pedig indulnia kell Rómába. A szép feleség mégsem boldogtalan, szeretőjével, elégedetten lesik, hogyan távolodik el az újdonsült, ám hoppon maradt férj.

A levakarhatatlan szeretőt, Enricot alakító Szélpál Szilveszter szerint igazi jutalomjáték, ha egy énekes egyetlen kisoperán belül négy karaktert is elénekelhet.

– Az a szép ebben a szerepben, hogy mindent meg lehet csinálni a színpadon, büntetlenül.

Az idős, ám jómódú patikus szerepét Kőrösi András énekli, aki kiváló párost alkot Szélpál Szilveszterrel a színpadon.

Az előadás második részében Donizetti egy másik vígoperáját, a Ritát láthatja majd a közönség.

– Ennek a kisoperának több érdekessége is van – árulta el a beszélgetést moderáló Dobszay Péter zeneigazgató. – Mindössze három szereplője van, három ária, három duett és két tercett hangzik el benne, a recitativo, az énekbeszéd helyett pedig prózában szólalnak meg az énekesek.

Rita is a párkapcsolatokról, a házasságról szól. Ez a darab kicsit rosszul öregedett meg az idők során, de ennek ellenére örök kérdéseket feszeget: Ki az úr a háznál? Ki hordja a nadrágot?

A története szerint Rita boldog, mert megszabadult férjétől, aki durván bánt vele. A férfi egy hajótörést követően eltűnt, így Rita új férjet talál magának, akin leverheti mindazt, amit korábban kapott. Váratlanul azonban felbukkan az előző férj.

Donizetti egy pillanatig sem finomkodik, nagyszabású paródiát csinál a szerelmi csatákból.

– Egy eltört korsó miatt szerelmes asszonyból pillantok alatt át kell változnom vadkanná, és ezt fel kell hangszínben is építenem a színpadon. Ennek a kisoperának a virtuozitása a sokszínűségében és az éles váltásokban rejlik – ecsetelte a szerep nehézségeit a címszereplőt éneklő Máthé Beáta, aki eddig még sosem énekelt Donizetti operában. – Abból a szempontból tudom Mozarthoz hasonlítani, hogy a hangok tisztaságának itt is háromszáz százalékosnak kell lenni, közben halad, pörög az előadás és fenn kell tartani a néző érdeklődését. Ez egy vígopera, ebben a játékosság kötelező.

Az előadásban párja Beppe, az újdonsült férj, akit Tötös Roland kelt életre.

Az énekes elmondta, a darab elején ő még egy jószívű, egyszerű figura, aki teljesen alárendeli magát a feleségének, később, az első férj, Gasparo megjelenésével válik önállóbbá, hogy ki tudjon állni a szerelmükért.

– Vígoperában énekelni mindig melós, ez a szerep ráadásul nagyon spicces is. Örülök, hogy magyarul énekeljük, alaposan megrágom a szöveget, hogy biztosan átmenjen a színpadról a nézőtérre – mondta Tötös Roland.

A két darabban az operatársulat szinte valamennyi tagja szerephez jut, sőt két vendéget – Cseh Antalt és Kőrösi Andrást – is meghívtak Don Annibale szerepére.

A teljes cikk a Szeged.hu oldalán olvasható.

>> Fotó: Iványi Aurél / Szeged.hu