Október 22-én megkezdi operai évadát a Szegedi Nemzeti Színház

2021. október 22.
Október 22-én megkezdi operai évadát a Szegedi Nemzeti Színház

Október 22-én megkezdi az operai évadát a Szegedi Nemzeti Színház. Elsőként az operairodalom egyik legtöbbet játszott remekművét, Puccini Bohéméletét láthatja a közönség. A produkcióban az öt fővárosi, illetve kolozsvári vendégművésszel kiegészült, újjászervezett szegedi operatagozat lép színpadra Göttinger Pál rendezésében. A színház kórusa és a Szegedi Szimfonikus zenekar mellett helyet kap még az előadásban a Szegedi Gyermekszínház tagjaiból alakult 8 fős gyerekkórus is. Az előadásról Göttinger Pál rendező és Dinyés Dániel zenei vezető osztotta meg gondolatait.

Göttinger Pál

A korszerűségről

Most már úgy tűnik, sosem fog elmúlni a vita a fejünk fölül: aktualizálni kell-e egy operát? Pedig már a felvetés is nevetséges – egyszerűen azért, mert megmosolyogtató a rendezőket úgy elképzelni, ahogy üldögélnek valami dolgozószoba sötétjében az íróasztaluknál, és azon merengenek, hogy most akkor legyen-e a szereplőnek tabletje, mobilja, instagramja… és zakó legyen-e a királyokon, vagy palást.

Mi úgy szeretünk az operákra gondolni, hogy érkezzenek bármelyik évszázadból, elsődleges vállalásuk a történetmesélés. Semmi szimbólum, semmi “azt akarja itt mondani a szerző”, semmi pátosz – egyszerűen és áttekinthetően szeretnénk elmesélni, hogyan zajlottak le a történetben felvonuló események – a Bohémélet esetében például ez az egy év. Nem kell erőszakosan közel hozni a mához (nem is olyan jó itt nálunk most) –  elég csak annyit mondanunk: hol volt, hol nem volt… és máris olyan közel van mindenki, mint egy gyerek. Látja Párizst, látja a girbegurba utcákat, a gázlámpákat, a hideg, de otthonos padlásszobát. Minden mást – az elemelést, az absztrakciót, az általános érvényt, a tanulságot: áttoljuk a nézőre. Találja meg ő, ha van neki benne olyan. Mivel remekművekről van szó (mint a Bohémélet esetében is), abban bízunk… van. Van neki olyan.

A Dinyés Dániellel való közös gondolkodásunkban az aktualitás kifejezés helyébe a személyesség lép. Amikor művekről beszélünk: magunkról beszélünk. A mi szerelmeinkről, a mi fiatalságunkról, a mi zsákutcáinkról, a mi tragédiáinkról. Ez pedig szükségképpen élő és izgalmas lesz, hiszen egyszeri – akár ilyen ruha van a szereplőkön, akár olyan.

A teljes interjú Göttinger Pállal és Dinyés Dániellel a papageno.hu oldalon olvasható.