A fiatal pályakezdők lendületével és lelkesedésével ugrott fejest a munkába az évad elején a Szegedi Nemzeti Színház új vezénylő korrepetitora. Fülöp Dániel Erik a nyáron a Szegedi Szabadtéri Játékok Rebecca produkciójában közreműködött, most pedig már társulati tagként a My Fair Lady musicalt dirigálja a Nagyszínházban.
Baseball sapka, sportcipő, nagy mosoly – ezek voltak az első benyomásaim Fülöp Dániel Erik karmesterről szerdai interjúnk kezdetén, aki éppen egy hónapja csatlakozott a Szegedi Nemzeti Színház társulatához. Talán túl feltűnően kerestem a szememmel az öltönyt és a nyakkendőt, mert vidáman megjegyezte, hogy így küzd a karmesteri sztereotípiák ellen.
Rebecca volt a ballagási ajándéka
Elmondta, hogy már kiskamasz korától kezdve a színpad és a zenés színház vonzotta. A zongora szakon töltött zenekonzervatóriumi évek után eldöntötte, hogy színésznek, majd operaénekesnek tanul tovább, ám végül a karmesteri hivatás lett az útja. Énektanára mutatta be Kesselyák Gergely Liszt Ferenc-díjas karmesternek, akit azóta is nagy hatású mestereként tisztel.
Két évvel ezelőtt vette át diplomáját a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, majd Székesfehérváron dirigált, mellette zeneiskolában dolgozott korrepetitorként. Tanítványaival tavaly országos első helyezést értek el a Jeney Zoltán Fuvolaversenyen, Fülöp Dániel Erik pedig korrepetitori különdíjat kapott a zsűritől.
Sorsfordítónak bizonyult, amikor idén nyáron lehetőséget kapott korrepetitorként a Szegedi Szabadtéri Játékok Rebecca produkciójában.
A Rebecca a kedvenc musicalem. 14 évesen ballagási ajándékként azt kaptam szüleimtől, hogy elmentünk a Budapesti Operettszínházba, és megnéztük a Rebeccát – mondta el. Fiatalos lendülete, maximalizmusa és lelkesedése odáig vitte, hogy Barnák László főigazgató állandó vezénylő korrepetitori státuszt ajánlott neki a Szegedi Nemzeti Színházban.
A pályakezdő karmesterek lottóötösét nyerte meg
Fülöp Dániel Erik számára a szegedi társulati tagság lehetősége szinte egy lottóötössel ért föl.
– Meggyőződésem, hogy a színészethez hasonlóan a karmesteri szakmát is egy vidéki színháznál lehet a legjobban megtanulni. Hatalmas vágyam volt ez. Évente rendszerint két karmester végez a Zeneakadémián, ami nagyon sok, ha összeszámoljuk, hogy hány szimfonikus zenekar és olyan színház van az országban, ahol zenés darabokat játszanak. Nagyon ritka, hogy egy fiatal, pályakezdő karmestert egy nemzeti színház leszerződtessen. Elmondhatatlanul hálás vagyok – részletezte, majd hozzátette, hogy nagyon jól érzi magát Szegeden.
Lelki támasz és edző egy személyben Fülöp Dániel Erik
Minden nap a Belvárosi hídon átrollerezve, a Dóm tornyainak és a Tisza megannyi arcának szépségével feltöltekezve lép be a színházba, ahol lelkesen foglal helyet a zongoránál vagy veszi kezébe karmesteri pálcáját.
Meggyőződésem, hogy a pálca választja a karmestert. Mert minden pálca lelke más, ahogyan a karmesteri stílusok is nagyon eltérőek. Bízom benne, hogy a lelkesedésemet sikerül majd mindig átsugároznom a zenekarra, akik nagy nyitottsággal fogadtak. Eddig sikerült. A My Fair Lady indítását például csak repülőrajtnak hívom, mert befutok az árokba, meghajolok, és már fent is van a kezem. Ez a jó lendület pedig végigkíséri az egész előadást – mondta el.
Zenés korrepetitorként zongorázik a próbákon, és vezényel is, bemutatkozásként az említett My Fair Lady musicalt.
A teljes interjú a Délmagyar.hu oldalán olvasható.