Idén lett ötéves a Szegedi Nemzeti Színház színházpedagógiai alkotótere, a Kooperáló. Az évadban már 2 hónapos volt a várólista a műhely osztálytermi foglalkozásaira.
Kállai Ákos vezetésével ebben az évadban is jelentős alkotómunka zajlott a Kooperáló színházpedagógiai alkotótérben. Ahogy fogalmazott, immár beérett a munka gyümölcse, betetőzött a Kooperáló kreatív energiája.
Rengeteg együttműködés épült ki. Ebben az évadban már nem nekem kellett kopogtatni az iskolák ajtaján, hanem maguktól jelentkeztek az általános és középiskolai osztályközösségek, és igényelték a drámapedagógiai és közösségépítő foglalkozásokat, valamint az osztálytermi előadásokat. Két hónapos várólista volt, annyian jelentkeztek – mondta a színházpedagógus.
A legkeresettebbek idén a közösségépítő foglalkozások voltak.
A drámapedagógia segítségével finomítottuk az osztályok közösségi dinamikáját, kommunikációját, erősítettük a kohéziót. Volt olyan osztályközösség, amelyet heti rendszerességgel a tanév egészén végigkísértem – részletezte Kállai Ákos.
A tantermi előadások idei slágere a Szókratész védőbeszéde című volt, valamint a frissen készített fórumszínházi előadás, amely az SZTE ÁJTK joghallgatóinak Kortársaktól Kortársaknak elnevezésű munkacsoportjának kezdeményezésére készült.
A joghallgatók kerestek meg bennünket, hogy járjuk körül a bántalmazás témakörét a fórumszínház eszközeivel. Három színházi jeleneten keresztül dolgoztuk fel a kortársak közötti bullying, a családon belüli bántalmazás és a párkapcsolaton belüli elnyomás témáit. A jelenetek bemutatása után a diákok különböző megoldási stratégiákat próbálhattak ki. Majd a joghallgatók a helyzetek jogi hátterét is ismertették az osztályokkal – magyarázta Kállai Ákos, aki egy vitaszínházi előadást is készített Farkas Atillával és Sziládi Hajnával Família Kft. címmel, amely a családalapítás témáját járja körül.
Színházi előadásokhoz kapcsolódó foglalkozásokkal is kivonult az iskolákba a Kooperáló, például a Rokonokhoz, A padláshoz, az Időfutárhoz kapcsolódóan. De az is előfordult, hogy a tananyag feldolgozásában kérték a pedagógusok a műhely közreműködését, így a Toldi és a Rómeó és Júlia kapcsán is zajlottak foglalkozások.
A cikk további része a Délmagyarország weboldalán olvasható.