Ismét önálló táncesttel jelentkezik a Szegedi Nemzeti Színház tánckara. Az elmúlt évad nagy sikerű Peron-Swing előadása után március 29-én egy gengszterburleszkkel lepik meg a szegedi közönséget. A Czene Zoltán–Hajdu Anita–Károlyi Krisztián szerzőhármas most is az 1920-as, 30-as évek Amerikájába, a szesztilalom idejére, a gengszterek világába viszi majd el a nézőket táncban elbeszélve. A darab közönségtalálkozóját kedden este tartották a Reök-palotában.
Több mint harminc évi szünet után 2022-ben jelentkezett önálló produkcióval a Szegedi Nemzeti Színház tánckara, ilyenre hosszú évekig nem volt előtte példa a szegedi színházi életben. Ezt megelőzően utoljára a ’80-as évek elején, a „Zenés Színház” helyszínén, a Belvárosi Moziban dolgoztak fel néhány mesedarabot – Péter és a farkas, Hamupipőke, Hófehérke – a tánc nyelvén.
Az elmúlt években megerősödött tánckar mára nagyon sokféle műfajban mozog otthonosan, hiszen operákban, operettekben, musicalekben egyaránt fellépnek.
Az elmúlt évadban azt szerették megmutatni, hogy önállóan is képesek betölteni egy egész estére a színpadon, így született Hajdu Anita tánckarvezető-koreográfus ötletéből a Peron-Swing című egyrészes, könnyed, szórakoztató táncjáték, amely az 1920-as évekbe kalauzolta a nézőket egy örökmozgó amerikai nagyváros pályaudvarára, egy-egy emberi történetet elmesélve etűdökként összefűzve a közel egy órás előadást.
Ezt gondolták most tovább a szerzők: Czene Zoltán dramaturg, Hajdu Anita koreográfus és Károlyi Krisztián zeneszerző.
A Gengszterek című táncjáték az 1920-as évek végi Chicagóba kalauzolja a nézőket. A szesztilalom idején játszódó történetben egy szeszcsempész maffiabanda „hétköznapjaiba” tekinthetünk be, miközben – a dús haszon reményében – folyamatosan el kell kerülniük a rendőrségi razziákat.
A maffia vezére és a rendőrség kapitánya ennek érdekében szoros üzleti kapcsolatot ápol, s a Don egyetlen leányát is áruba bocsátaná az üzleti sikerek reményében. De ahogyan az lenni szokott, a lány titkon mást szeret.
– Láttam több gengszterfilmet, de az ötletet nem azok indították el, nagyon szeretem a 20-as, 30-as évek zenei világát, és a Peron-Swing sikere után kézenfekvő volt, hogy érdemes tovább vinni ezt a vonalat. A kisebb etűdök helyett itt már egy egész estés történetet építettünk fel, ami szerint az illegálisan működtetett, rejtett kocsmák, az amerikai speakeasy-k szivarfüstös világából, ebből a korrupt, romlott erkölcsi közegből két fiatal pár kiutat keres a Madame segítségével – mondta Hajdu Anita.
A miliő Coppola és Martin Scorsese filmjeinek világát idézi, de itt semmi sem véresen komoly, az egész sokkal inkább egy gengszterburleszk, sok vidám jelentettel és happy and-del.
– Egyetlen csepp vér sem fog folyni a színpadon – árulta el a történet írója, Czene Zoltán, aki a közös alkotó folyamatról azt is elmondta, tavaly augusztusban kezdtek el foglalkozni a táncesttel és az elmúlt hónapokban vetésforgóban dolgozva alakították ki a végső változatot, azaz a három szerző folyamatosan inspirálta egymást, ide-oda dobálták az ötleteket.
Először a cselekmény váza született meg, utána dolgozták ki közösen a figurákat és találták ki, ki hogyan kapcsolódjon a többiekhez.
Az előadás zenéjét Károlyi Krisztán jegyzi, akit a szegediek többek között A padlás Rádiósaként ismerhettek meg és a többedmagával megalapította a Teát Rummal zenekart.
– Ez az első nagyobb zenei munkám, a dzsessz, a swing mindig is közel állt hozzám. Most a saját víziómon keresztül ezeket igyekeztem rekonstruálni, de közben megpróbáltam elvinni egy filmszerűbb világba – mondta Károlyi Krisztián, aki kiemelte, az, hogy nem élő zene szól majd, tágabb lehetőségeket adott a szerzőnek.
Stefanik Kata, aki bártáncosnőként az előadás egyik kulcsfigurája elmondta, számára a színészi játék jelentette a legnagyobb kihívást, táncosként azonban nagyon is testhezállónak érzi a karakterét, akinek fontos szerepe lesz abban, hogy a történet végén minden jóra forduljon.
A maffiavezért, Dont Fülöp Ádám táncolja, aki már a Peron-Swingben is bemutatta kiváló sztepp tudását, és az új produkcióban sem hagyja pihenni szteppcipőjét.
– A táncest egész ideje alatt a színpadon leszek, nekem kellene megoldást találni a bonyodalmakra, amelyek az üzletben és családban szövődnek.
Az egész estés gengszterparódiában a tánckar tizennégy tagja mellett két színművész, Csorba Kata és Borovics Tamás szerepet kap, pontosabban ők csak a hangjukat kölcsönzik majd az előadáshoz.
A teljes cikk a Szeged.hu oldalán olvasható.