Tötös Roland: „Amiről az ember nem tud, hogy tönkre lehet benne menni, az nem is teszi tönkre”

2022. január 17.
Tötös Roland: „Amiről az ember nem tud, hogy tönkre lehet benne menni, az nem is teszi tönkre”

Tötös Roland kipróbálta magát informatikai műszerészként, szereléstechnológiai asszisztensként, de médiatechnológiát is tanult mielőtt az éneklés mellett döntött. Abban viszont biztos, hogy a vidéki színházak számos előnyt biztosítanak a színészeknek. Hagynak időt a szerepek átgondolására, megdolgozására, a színészek hangjának kiteljesedésére, alakítására. A Szegedi Színház tenorját Dinyés Dániel kérdezte a karrierjéről.

– Mikor vált egyértelművé számodra, hogy énekes leszel? Emlékszel erre a pontra az életedben?

– A zene gyakorlatilag születésem óta az életem része, édesapám ugyanis szórakoztató zenész. Sokáig rendezvényeken lépett fel, én pedig ennek köszönhetően belenevelkedtem ebbe.

– Ez hol volt?

– Sajóvámos, Miskolc mellett tizenkét kilométerre egy kis község. Nagyon szerethető, 2500 lakos, csupa jó fej ember. Mindenki ismer mindenkit.

– Akkor gyakran hallottad: ott a kis Tötös!

– Pontosan. Nagyon örülök és hálás vagyok, hogy itt nőhettem fel. Rengeteg emlék fűz ide, ha elkezdeném sorolni valószínű estére sem érnénk a végére. Sok rendezvényre kísértem el apukámat, így került képbe az éneklés. A lakodalmakon már négyévesen népdalokat, később pedig a görögkatolikus bálokon, illetve karácsonyi és ünnepi műsorokon énekeltem musicaleket. Már kiskoromban természetes volt, hogy tanulok majd zenélni.

– Milyen hangszeren?

– Szintetizátoron. Négyévesen kaptam, nyomogattam, megszerettem, általános iskolában pedig négy évig zongorázni tanultam, de akkor még izgalmasabbnak tartottam a szintetizátort.

– Mikor mutáltál?

– Ezt nem tudom megmondani.

– Tehát végig énekelted az egész gyerek és serdülő korod?

– Végig.

– Mert azért majdnem mindenkinek van egy-másfél éve, amikor egyszerűen használhatatlan a hang, össze-vissza csuklik minden.

– Nem emlékszem ilyenre, mert annyira azért nem voltam én belebolondulva ebbe az egész éneklésbe. Hobbi szinten csináltam, mert a szüleim nagyon büszkék voltak rám emiatt.

– Szeretted a musicaleket?

– Úgy ismerkedtem meg a műfajjal, hogy CD-n kölcsönkaptam az operettszínházas Rómeó és Júliát, amin Dolhai Attila és Szinetár Dóra énekelt, és nagyon megtetszett.

– De az előadást nem láttad, csak a felvételt hallottad?

– Nem láttam az előadást, de egyáltalán színházban sem nagyon voltam.

– És operát sem láttál vagy hallottál?

– Nem láttam operát gyerekkoromban. Az első operaélményem akkor volt, amikor beálltam a Miskolci Színház kórusába énekelni egy operaelőadásban.

– Ekkor hány éves voltál?

– 20-22 körül. Jóval már érettségi után volt, hogy bekerültem a színházba.

– Konkrét célod volt, hogy pontosan mit szeretnél kezdeni a zenéléssel, milyen irányba indulnál?

– Sokáig nem, ezért is szereztem több szakmát. Végeztem például informatikai műszerészként, szereléstechnológiai asszisztensként, de médiatechnológiát is tanultam. Mellette pedig hobbiból énekeltem, így kerültem Miskolcon a 4-Dance Club Tánc és Musical stúdióba. Itt rengeteg barátra leltem, akikkel csodálatos színdarabokat játszottunk.

– Az hamar kiderült, hogy tenor hangod van?

– Nem, amikor bekerültem a stúdióba volt ott egy énekmester, akihez javasolták, hogy menjek el. Az első órán megskáláztatott, én meg sötétítettem ahogy csak tudtam, mert azt hittem, hogy attól jó. Összesen F-ig vagy G-ig tudtam felskálázni. Tisztán emlékszem, azt mondta, vagy egy jó baritont vagy egy jó tenort csinál belőlem, de ez majd az órák alatt kiderül, hogy felfelé vagy lefelé nyílik inkább a hangom. Aztán elkezdtünk dolgozni és nagyon nagy hatással volt rám. Sokat köszönhetek neki, Csizmadia Gézának hívják. Mai napig tartom vele a kapcsolatot, most a Honvéd Együttes Férfikarában hangképző énekmester.

– A stúdióban rendes egész estés előadások is születtek, vagy csak gála jellegű dolgok?

– Persze, voltak egész estés rendes előadásaink is, illetve minden évben jártunk a Scherzo Musical Fesztiválra, ahonnan sok díjat elhoztunk a csapattal.

– De még akkor sem volt számodra világos, hogy az énekléssel foglalkozz?

– Nem, tanácstalan voltam. Nem láttam a végét, hogy ha elvégzem az informatikai műszerészetet, akkor hogyan és hol fogok dolgozni ezzel? És ha őszinte akarok lenni nem is igazán kötött le. Mert megtanultuk, hogy megforrasztjuk az alkatrészt, de a mai világban már fogják a rossz videokártyát, kicserélik és kész. Próbáltam elhelyezkedni ezzel a szakmával, de nem kaptam volna normális állást, csak Pesten. Oda meg nem akartam menni, mert nem akartam itthagyni a családot, és úgy voltam vele, hogy hát akkor elkezdek még egy iskolát. Ez volt az a médiatechnológus-asszisztens. Egészen másfél évig csináltam, és mellette pedig jártam a tánc stúdióba.

– Mi rángatott ki ebből az állapotból?

– A Nyomorultak musicalre kerestek kisegítőket a Miskolci Színházban. Volt ott egy barátom a kórusban, akivel együtt kezdtük a stúdióban és ő szólt, hogy jelentkeznem kéne. Nagyon hirtelen jött, mentem volna haza a busszal, de meggyőzött, hogy ne szálljak fel, hanem azonnal menjek be a meghallgatásra. Mindenki lement már, nem volt több jelentkező. A kórus vezető, Regős Zsolt ment volna haza. Kérdezte, hogy tudok-e valamit énekelni? Mondtam, hogy nem nagyon ismerem a klasszikusokat, csak musicalt. Nem baj, akkor esetleg valami népdalt. Akkor elénekeltem, az A jó lovas katonának kezdetűt. Kérdezte, hogy operettet tudnék-e? Az volt a szerencsém, hogy a médiatechnológus-asszisztens osztállyal pont az előző héten néztük meg A mosoly országát. Nagyon tetszett a Vágyom egy nő után, amikor hazamentem, meghallgattam párszor.

– Emlékszel, hogy ki énekelte?

– Balczó Péter. Mondtam Regősnek, hogy bele tudok dúdolni, de a szöveget nem tudom. Azt mondta nem baj, Ricsi barátod előre súgja neked a szöveget. Így is lett. Akkor mondta, hogy jó, jó, holnap lehetne kezdeni.

– Ez gyors volt!

– Akkor választás elé kerültem, hogy befejezzem az iskolát, vagy pedig menjek színházba dolgozni? De az az igazság, hogy az a pár nap és az a légkör, amikor bekerültem oda, és Nyomorultakat próbáltam, az annyira elvarázsolt, hogy én már nem is láttam semmi mást. Végül az akkori zeneigazgató, Váradi Kati néni mondta rám az áment, így lettem a társulat tagja.

A teljes interjú a PAPAGENO oldalán olvasható.