A távolság mechanikája
SÍN-produkció
Mészáros Máté A távolság mechanikája című előadásában a statikus és dinamikus testek térben való elhelyezése és mozgatása, az összeillő és össze nem illő rendszerek egy térbe zsúfolása, valamint a testek között keletkező távolság vizsgálata kerül a középpontba. E problémakör érzékeltetésére a koreográfus eszköze a megfelelő mozdulat megtalálása, azaz az absztrakció fizikai testre való lefordítása.
A térben elhelyezkedő testek találkozásának a variációit mutatjuk be, és ezáltal szeretnénk beindítani a szabad értelmezés lehetőségét a nézőben. A társadalmi és személyes kontextusból kiragadott epizodikus események reprezentálnak érzelmi, morális vagy intellektuális szituációkat.
A Nemzeti Táncszínház újonnan kialakított előtere remek lehetőséget ad mindezek vizualizációjára: variatív, nem szokványos színházi tér, amely helyet ad az új befogadói nézőpontok megszületésének, ezzel is rétegezetten érzékeltetve a távolság mechanikáját. Az előadás még egy további nézőpont mentén válik érzékelhetővé: a Porteleki Áron által készített hangtereken keresztül, ahol nem csak a fizikális térérzékelésünk, hanem a gondolati tereink is aktivizálódnak.
A három igen különböző háttérrel rendelkező előadó (egy klasszikus balett képzésben részesült, egy néptáncos alapokkal rendelkező és egy célirányosan kortárs technikákkal képzett táncos) és a zenész olyan közel merészkedik egymás személyes tereibe, ami által a befogadók eltávolodhatnak szokványos értelmezési kényszereiktől. A testek itt nem performatív képességük, hanem plasztikus, folyamatosan formálható anyagszerűségük miatt képzőművészeti perspektívába helyezik a táncot.
Alkotók, előadók: Mészáros Máté, Jenna Jalonen, Vadas Zsófia Tamara
Zene: Porteleki Áron
Mentor: Bakó Tamás
Producer: SÍN Kulturális Központ
Koreográfia és térkoncepció: Mészáros Máté
Az előadás az NKA IZP Kollégiumának támogatásával készült.
A sárkány kertje
Az előadás a racionalitás és az antropocentrizmus dekonstrukcióján keresztül egy embertelenített mozgásformák töredezett anarchitektúráját alkotja meg.
Poszthumán szörnyek bukkanak fel, a félelem mégis megnyíláshoz vezet, az emberi test radikális plaszticitásának szenvedélyes színreviteléhez.
A poszthumanitás a 21. század alapvető kérdései köré szerveződik. A klónozás, a mesterséges intelligencia, a digitalitás szimulakrumainak burjánzása mind olyan technológiai változások, amelyek elhomályosítják, elbizonytalanítják az ember határvonalait, megszokott fogalmiságát. Ezek a kulturális tendenciák a modernitás és a humanizmus emberképének radikális átalakulásáról tanúskodnak, amelynek alapvető sajátossága a hagyományos humanizmus szuverén, koherens és autonóm emberképének a decentrálása. A kortárs táncművészet ebből a decentrált szubjektivitásból nyílik meg a valóság radikális heterogenitása felé: növényekhez hasonlatos furcsa hajlongás, a zombi élet és halál közötti megrekedtsége új, alternatív utakat nyit meg. Az előadás a racionalitás és az antropocentrizmus dekonstrukcióján keresztül egy embertelenített mozgásformák töredezett anarchitektúráját alkotja meg, amely folyamatosan tovább lendül szokatlan és idegen megnyilvánulások felé. Az előadás során a saját szubjektivitásunk poszt-antropocentrikus nézőpontból történő újraértelmezésére nyílik lehetőség. Felgyorsuló rizomatikus kúszónövény-mozgások simulnak hozzá a testtől elidegenedő protézisekhez, miközben a poszthumán valóság káoszában arctalan szörnyek bukkannak fel. A félelem azonban nem bezáródáshoz vagy elutasításhoz vezet, hanem egy embertelen megnyíláshoz, az emberi test mozgásának radikális plaszticitásának szenvedélyes színreviteléhez.
Alkotók és előadók: Busa Balázs, Csasznyi Blanka Flóra, Britt Kamper, Kelemen Patrik, Rab Alexandra, Újvári Milán
Zeneszerző: Sáry Bánk
Koncepció konzultáns és szöveg: Horváth Márk
Mentor: Zsigó Anna
Koreográfus: Rózsavölgyi Zsuzsa
Időtartam: 45 perc
Támogatók: Sín Kulturális Központ, Nemzeti Kulturális Alap Imre Zoltán Program, Kontakt Budapest
A távolság mechanikája
SÍN-produkció
Mészáros Máté A távolság mechanikája című előadásában a statikus és dinamikus testek térben való elhelyezése és mozgatása, az összeillő és össze nem illő rendszerek egy térbe zsúfolása, valamint a testek között keletkező távolság vizsgálata kerül a középpontba. E problémakör érzékeltetésére a koreográfus eszköze a megfelelő mozdulat megtalálása, azaz az absztrakció fizikai testre való lefordítása.
A térben elhelyezkedő testek találkozásának a variációit mutatjuk be, és ezáltal szeretnénk beindítani a szabad értelmezés lehetőségét a nézőben. A társadalmi és személyes kontextusból kiragadott epizodikus események reprezentálnak érzelmi, morális vagy intellektuális szituációkat.
A Nemzeti Táncszínház újonnan kialakított előtere remek lehetőséget ad mindezek vizualizációjára: variatív, nem szokványos színházi tér, amely helyet ad az új befogadói nézőpontok megszületésének, ezzel is rétegezetten érzékeltetve a távolság mechanikáját. Az előadás még egy további nézőpont mentén válik érzékelhetővé: a Porteleki Áron által készített hangtereken keresztül, ahol nem csak a fizikális térérzékelésünk, hanem a gondolati tereink is aktivizálódnak.
A három igen különböző háttérrel rendelkező előadó (egy klasszikus balett képzésben részesült, egy néptáncos alapokkal rendelkező és egy célirányosan kortárs technikákkal képzett táncos) és a zenész olyan közel merészkedik egymás személyes tereibe, ami által a befogadók eltávolodhatnak szokványos értelmezési kényszereiktől. A testek itt nem performatív képességük, hanem plasztikus, folyamatosan formálható anyagszerűségük miatt képzőművészeti perspektívába helyezik a táncot.
Alkotók, előadók: Mészáros Máté, Jenna Jalonen, Vadas Zsófia Tamara
Zene: Porteleki Áron
Mentor: Bakó Tamás
Producer: SÍN Kulturális Központ
Koreográfia és térkoncepció: Mészáros Máté
Az előadás az NKA IZP Kollégiumának támogatásával készült.