Bábszínészként végzett az egyetemen, diplomaszerzése után mégis a Szegedi Nemzeti Színházhoz szerződött Ács Petra. Hajszálon múlt, hogy szegedi színésznő lett belőle, és nem külföldre ment. Az aktuális évadban két új főszerepet is játszik. A My Fair Lady musical Elizájaként óriási fejlődési ívet jár be, A kaukázusi krétakör színműben pedig Gruse bőrében küzd egy ártatlan csecsemő életben maradásáért.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem ötödéves hallgatója volt bábszínész szakon Ács Petra, amikor meghívást kapott a Kövér Béla Bábszínház egyik produkciójába, A kis boszorkány című, ízig-vérig szegedi mesébe. Nagy örömmel és reményekkel vállalta el a közreműködést, majd utána a Mara és a pillangófül című bábprodukcióban is szerepet kapott. Bízott benne, hogy esetleg akad számára társulati hely a bábszínházban, de végül nem kapott szerződést. A szegedi színésznő lapunknak elmondta, hogy a kudarc hatására igencsak elcsüggedt végzős színészhallgatóként.
Hajszálon múlt, hogy szegedi színésznő lett
Ekkor azonban véletlenül belefutott a Szegedi Nemzeti Színház casting-felhívásába.
– Eljöttem a Nagyszínházba a castingra, és azt mondtam, hogy „helló, semmi értelme az életemnek, mit szeretnétek? Mondjak el egy verset?”. Meghallgattak, aztán megkérdezték, hogy jövőre van-e elfoglaltságom, amihez egyeztetni kellene, ha kapnék valami feladatot. Mondtam, hogy nincs dolgom. A meghallgatás jó volt, de azért keményen dolgozott bennem a nihilizmus. Aztán jött egy e-mail, hogy „Kedves Petra, nagyon köszönjük, de nem” – idézte fel az újabb csalódás emlékét a szegedi színésznő, aki ezután egy szerencsekerék alkalmazásra bízta sorsát.
– Édesanyám küldte át az applikációt, hogy felvidítson. Kipörgettem a szerencsekeréken, hogy hová lehetne emigrálni. Emlékszem, Litvánia, majd Észtország jött ki. Finoman szólva nem voltam túl lelkes. Ott voltam a Színművészeti Egyetemen a végzés kapujában, és nem volt még szerződésem. Egy nappal később csörgött a telefonom. Barnák László főigazgató üdvözölt a vonal túloldaláról, és érdeklődött, hogy mit csinálok jövőre. Mondtam, hogy talán külföldre megyek. Egyikünk sem értette, miről beszél a másik. Aztán kiderült, hogy egy adminisztrációs hiba miatt kaphattam az elutasító e-mailt, mert ő azt szeretné, ha csatlakoznék a társulathoz. Ezen nevettünk egy jót, én pedig igent mondtam – mesélte el Ács Petra, hogyan került végül mégis a Szegedi Nemzeti Színház társulatához 2022-ben.
„Semmi sem végleges”
Elmondta, hogy a műfajok között nincs szíve csücske. Ha kell, örömmel énekel és táncol, de a prózai szerepeket is ugyanolyan lelkesen fogadja.
– Dolgozni szeretek, a műfaj mindegy. Ha jó a darab, akkor nem számít, hogy az zenés vagy nem zenés, komédia vagy tragédia. Ha jól van megírva, akkor mindenképpen élvezet benne játszani – jegyezte meg.
Szegedi karrierje az Egy csók és más semmi zenés vígjátékkal kezdődött, ahol Teca, a szeretetreméltó cselédlány szerepében rögvest belopta magát a városi közönség szívébe. A Hegedűs a háztetőn musicalben Tevje harmadik lányaként brillírozott, majd később többek között a Kakukkfészek ledér Candy Starr-jaként és Az eltört korsó vígjáték megesett Évájaként vált igazi közönségkedvenccé.
Azonban adja magát a kérdés: mennyire gyakori, hogy egy végzettsége szerint bábszínész egy nemzeti színház színpadán halmoz sikert sikerre?
– A bábszínész képzés ugyanúgy színész képzés, csak bábszínészet a szakirány. Ugyanilyen struktúrában dolgoznak a fizikai színházi és zenés színészek is. Utóbbi elszerződhet zenés színházba, és azon nem lepődik meg senki. De elmehet a Katona József Színházba is, ott is ugyanazt csinálja: színészkedik. Minden bábszínész osztályban vannak, akik a végzés után prózai pályán kezdik el a hivatásuk gyakorlását – adta meg a választ a szegedi színésznő, hangsúlyozva, hogy persze semmi sem végleges.
– Én sem mondom, hogy most már végleg így maradok. Nagyon szeretek a Szegedi Nemzeti Színházban, de ha egyszer mégis váltani szeretnék, több lehetőség közül is választhatok. A meccs sosincs lejátszva. Az ember mindig azt csinál, amit akar és mer. Nem kell egy életre beskatulyázni senkit rögtön a pályakezdése után – mondta.
„Mindig férjhez akarok menni, de csak ritkán sikerül”
Az aktuális évadban az új bemutatók közül a My Fair Lady musical és A kaukázusi krétakör színmű főszerepét játssza. A musical kettős szereposztásban fut, Elizaként váltótársa Fekete Patrícia. Ács Petra elmondta, hogy a rivalizálásnak a szikrája sincs közöttük, gyakorlatilag együtt építették fel a szerepet.
– Folyamatosan figyeltük egymást, néztük, hogy dolgozik a másik. Sokat beszélgettünk, gondolkodtunk, egyeztettünk, és a végére mindkettőnknek sikerült kialakítania a saját Elizáját, ami szerintem ritka – fejtette ki.
Kitért arra is, hogy Eliza szerepe azért is különösen jó kihívás számára, mert általában lány karaktereket kell alakítania, ritkán kap lehetőséget arra, hogy érett nők bőrébe bújjon.
– Persze nem bánom, hogy legtöbbször fiatal lányokat kell játszanom. Szerencsés a genetikám. Nincsenek elvárásaim abban tekintetben, hogy holnaptól femme fatale legyek, hiszen alapvetően nem vagyok az. Csak vicces belegondolni – Borovics Tamás kollégám viccelődött ezzel –, hogy mindig férjhez akarok menni, de csak ritkán sikerül. A My Fair Lady volt az első szerepem, ami egyfajta érettséget követelt – mondta el.
Azt is nagyon élvezte a próbafolyamatban, hogy maga találhatta ki Eliza beszédproblémáját.
– Nagyon sokat foglalkoztam azzal, hogy milyen hangzókat kell eltorzítanom, milyen hangképzési hibákat kell vétenem ahhoz, hogy hiteles legyek Elizaként. Összetörtem magyar dialektusokat, és a kedvemre szemezgettem. Az egyik hangzót palócosan, a másikat debreceni tájszólásban ejtettem, így haladtam végig az egész szövegkönyvön. A végeredmény egy roncsolt beszéd lett, ami egyik tájszólással sem beazonosítható – mondta el a szerep kapcsán, amiről úgy fogalmazott, hogy már az izomemlékezete részévé vált.
– Amiben Elizához a leginkább tudok kapcsolódni, az a rettenthetetlensége, a bátorsága, hogy szeretne jobb lenni, mint mindenki más, aki körülveszi. És, hogy mindig igazat mond – fűzte hozzá.
Nagy találkozás Gruse szerepe
A kaukázusi krétakörben Grusét, a cselédlányt alakítja, aki háborús helyzetben, számos viszontagság közepette igyekszik megmenteni egy csecsemő életét, akit a fenyegetés elmúltával szülőanyja visszakövetel tőle.
– A My Fair Lady-ben is tönkre kell menni, abban is el kell jutni odáig, hogy öngyilkosságot fontolgassak. Bármennyire is zenés, nekem attól még egy nagyon bonyolult érzelmi utat kell bejárnom. Brecht története sötétnek hangzik, de nagyon jól van megírva, Gruséval tényleg megtörténik minden. Kevés az ilyen dráma, ahol a színésznek nem kell igazán felspannolnia magát, mert a szereplő rengeteg ösztönös lépése olyan, amit én, Ács Petra is ugyanígy tennék. Nem esett nehezemre megfejteni a mondatait. Én is ugyanabban a pillanatban ütnék, kezdenék el futni, én sem hagynám, hogy megerőszakoljanak a katonák. Ez egy nagy találkozás, mert érzem, hogy értem ezt a lányt, én is ugyanezeket a döntéseket hoznám meg – mondta el Gruse kapcsán, majd arra a kérdésre is választ adott, hogy mennyire viseli meg a sok durvaság, amit Brecht drámájában át kell élnie a színpadon.
– A premier és az azt követő előadás után is megkérdezte egy-egy partnerem, hogy mi a baj, jól vagyok-e. Érdekes volt. Lehet, hogy valami még pulzál előadás után bennem, de tudok aludni – közölte, majd hozzátette, ha az ember profi, nem viheti haza Grusét, mert belebolondulna.
A teljes interjú a Délmagyar.hu oldalon olvasható.